Overspanning en werkverslaving herkennen


the Quick Version
Het (h)erkennen van problemen als overspanning oplopend naar burn-out of gedragsverslavingen zoals workaholisme is soms lastiger dan je zou denken… aan de andere kant wordt het probleem natuurlijk steeds duidelijker. Over het algemeen zie je eerst opmerkingen in het privéleven en vervolgens pas vertaalt iets zich op het werk in problemen.


Hoe dan? Lees:

the Longer Version

Overspanning en werkverslaving herkennen

Helaas zie je in mijn werk dat een volgorde van problemen ook een overtreffende trap in zich heeft waarmee problemen worden “teruggegeven” aan de probleemhouder
De volgorde is telkens weer dezelfde:

 
 
 
 
 
 
verlies v.
klanten
 
 
 
 
opmerkingen
v. klanten
 
 
 
 
neg. privé
opmerkingen
 
 
 
 
pos. privé
opmerkingen
 
 
 
 
 
 

Het onderliggende probleem kan verschillend zijn. Het kan zijn dat mensen zich zorgen over je maken dat je door deze manier van werken overspannen raakt. men vraagt of je het wel goed gaat, of je wel gelukkig bent met je keuzes. En natuurlijk kan je dat de mond snoeren met de opmerking dat iemand niet begrijpt hoe druk jij het hebt.

…..

Een volgende stap kan zijn dat mensen zich gaan ergeren aan de manier waarop jij een verdeling maakt in de energie die jij aan je werk geeft of die je aan jouw privéleven besteedt. Je kan als opvoeder horen over de jaloezie op andere kinderen die meer aandacht van hun ouders krijgen, het kan gaan over de jaloezie op andere mensen die meer aandacht van hun partner krijgen… de boosheid over de dingen die je als “normaal” ervaart als partner, als vriend of als vriendin en die telkens weer niet gebeuren omdat er “hard moest worden gewerkt” o.i.d.

…..

Dan komt de volgende stap waarin de klanten iets gaan zeggen die merken dat je niet meer zo scherp bent, of kribbiger, dat er foutjes ontstaan in jouw manier van werken. Het zijn eerst de welwillende klanten die willen dat het henzelf, maar ook jou goed gaat. Je kunt je voorstellen dat er al wel enige “schade” is ontstaan in de klant-relatie. Maar dat hoeft werkelijk totaal niet negatief te zijn wanneer je bereid bent om ervan te leren. Iedereen maakt foutjes, dat weet jouw klant ook. Wanneer je vervolgens het gedrag veranderd, de aandacht verdeling verandert, of de werkdruk verminderd zodat het niet langer misloopt, kortom als er lering getrokken wordt uit de missers, dan is de welwillende klant alleszins bereid om foutjes te vergeven.

…..

Maar als dat uitblijft, dan kan iedereen zich voorstellen dat men het vervolgens uitblijft. Als jij niet reageert op de missers wanneer ze tegen jou gezegd worden, dan gaan mensen het tegen andere mensen vertellen. Als kritiek niet aankomt bij jou dan komt vervolgens die kritiek niet meer bij jou terecht… met het verlies van jouw reputatie en het verlies van klanten als gevolg.

…..

(h)erkennen

De volgorde is telkens weer dezelfde:

  1. eerst zeggen de mensen het die van jou houden uit liefde en zorg omdat ze willen dat het je goed gaat
  2. vervolgens zeggen die mensen het jou uit ergernis
  3. daarna zeggen jouw klanten het je op je werk
  4. vervolgens zeggen jouw klanten het tegen elkaar en ben jij jouw klanten kwijt

In die zin wordt duidelijk dat het professioneel is om een zekere mate van geluk in het privéleven serieus te nemen. Juist de dingen ie privé uit de hand lopen vertalen zich professioneel. Misschien is het een goed idee om maar even niet jouw werk belangrijker te vinden dan jouw relatie, om maar even niet over te werken om “deze ene klus even te klaren” maar aandacht te hebben voor jouw vrienden, of jouw kind?…

Juist in het kader van (self)management is het belangrijk om een mindset te bewaren die genoeg aandacht overhoudt voor de signalen die je krijgt.

…..

Mocht u daar hulp bij willen of als u vragen zou willen stellen +klik hier+
contact pagina: +klik hier+
Heb je aanvullingen of opmerkingen: plaats hieronder een reactie…

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.