Hoe doe je fysieke training om je psychologisch beter te voelen?


the Quick Version
Veel mensen lopen zwoegend en met een rood hoofd door het park en merken dat dit eigenlijk niet zo veel zoden aan de dijk zet. Dus gaan ze er nog maar weer wat harder tegenaan.. :-S

Maat houden en leuk maken werkt echt veel beter…
Wanneer je jezelf richt op een beter werkend brein dan draait het niet per sé om zweet en een rood hoofd, dan gaat het vooral over zuurstofrijk bloed in het brein, over ademen en duurtraining.
Daar kan je uren aan besteden door het zinloos te doen, je kunt het ook degelijk aanpakken en je even uit laten leggen hoe.


Hoe dan? Lees:

the Longer Version

fysieke training om je psychologische beter te voelen?

In BEM (Bio-Emotioneel Management) is het vaak handig om “onderop” te beginnen…

Biology first!

Het is inmiddels heel aardig bewezen: Wanneer je aerobe training doet (dat is training waarbij de spieren goed worden doorbloed en voldoende zuurstof krijgen) dan werken de organen van ons lichaam beter. En het brein is ook een orgaan. Een complex orgaan dat werkt met prikkelstofjes zoals adrenaline, endorfines, GABA, dopamine en serotonine. Het is een ontzagwekkend ingewikkeld orgaan met ongeveer 80.000 cellen en daartussen letterlijk meer onderlinge verbindingen dan dat er sterren zijn in het ons bekende universum. Maar toch gewoon een orgaan met cellen die voedingsstoffen nodig hebben, een orgaan dat voor zijn werking gewoon afhankelijk is van doorbloeding en zuurstof net zoals een maag of een nier. Een gevoeliger orgaan want het begint al af te sterven als het een goede 5 minuten geen zuurstof krijgt. Maar toch: biologie!
En iedereen die mij niet geloofd vraag ik om even op te letten hoe makkelijk het nog is om een rijtje simpele rekensommen op te lossen als je 45 tot 75 seconden je adem hebt ingehouden.
Hoe kunnen we dat brein beter laten werken: doorbloeding verbeteren en het optimaliseren van zuurstoftransport (en daarmee ook de koolzuur afvoer).


doorbloeding

Net zo goed als het voor onze gezondheid beter is om iedere dag 3 tot vijf maaltijden te eten dan één hele grote maaltijd in de 3 tot 5 dagen, zo is het voor ons brein ook beter om heel regelmatig wat extra doorbloeding te krijgen, beter dan af-en-toe eens een keer heel veel. Je voelt misschien de bui al hangen: als jij jezelf één keer per week een slag in de rondte rent en met een rood hoofd door het park zwoegt, dan die je véél minder voor de conditie van jouw brein dan wanneer jij min-of-meer dagelijks traint op een gemiddeld niveau.
Dat is vervelend omdat het meer tijd kost, het is aan de andere kant wel aardig omdat je dat trainen nu op zo’n manier kan doen dat het wel leuk blijft.
Ik zeg altijd: “tenzij je een hele lastige neus hebt, train zo hard dat je (nog net) met je neus kunt blijven inademen. Als je dat niet haalt moet je niet je biologie proberen aan te passen door met je mond te gaan ademen maar het management in de bovenkamer dat het verwachtingspatroon bij moet stellen.
Dit maakt dat je met pauzes waarin je rustiger beweegt ineens langer kunt trainen: een half uur minstens.


looptechnieken

Dan is er ook nog iets met landen op je voorvoet. Want het is voor een brein niet lekker om bonkend door het park te moeten hossen (hoe goed de verende zolen ook zijn die jij voor duur geld hebt aangeschaft: jouw sprong-gewrichten kunnen dat beter). Maar dat vereist vaak wel even wat one-on-one instructie. Zonder dat je jezelf nou gelijk helemaal een volledige looptraining op de hals hoeft te halen kan het handig zijn als ik we samen wat dingen proberen en ik je wat dingen laat zien. Neem daar maar even contact voor op door te bellen of via de contact pagina: +klik hier+


ademen!!!

Het is gewoon eigenlijk schrikbarend hoe weinig wij in onze Nederlandse cultuur eigenlijk van ademen weten. In Duitsland is er dan nog enige aandacht voor in de Heilkultur. In Nederland is het òfwel dat je zonder veel kennis van zaken wordt gewezen op “ademen met je buik!” òfwel je zit al snel in een esoterische hoek waarbij soms de grootste onzin wordt onderwezen. We hebben ‘quick fixes’ als plastic zakjes voor de hyperventilatie (je kan trouwens beter papieren zakjes nemen daarvoor) en komen vaak weinig verder dan dat we met ons bewuste brein proberen onze adem te sturen.

Als je dat al doet tijdens tijdens het lopen dan maak je vooral de kans groter dat je niet meer lekker loopt of dat je niet op loopt te letten wáár je loopt en daarom op je gezicht gaat.

Als ik met mijn neo-cortex ga bedenken hoe ik moet ademen dan is dat net zo onzinnig als dat ik mij als Europese commissie ga bezig houden met het lettertype van de polis van de verzekeringen van de oude dag… Micro-management is nooit efficiënt

Dus het is handiger om het eens van te voren te oefenen in de stoel om rustig en laag te ademen, niet alleen met de buik maar ook in de onderrug (ja echt, ik weet uitstekend wat ik zeg: en ik zeg dat we vaak veel te veel aandacht hebben voor de voorzijde bij de ademinstructies).
Een andere manier van ademen met meer losse spanning in de taille maakt ook dat mensen anders gaan lopen.
En die andere, lossere manier van lopen maakt dat je meer bezig bent met daadwerkelijke training in plaats dat je jezelf vooral loopt tegen te werken terwijl je denkt te trainen. Mensen zijn vaak enorm in gevecht met zichzelf als zij trainen en daardoor gebeurt er meestal vrij weinig. Ook hiervoor geldt dat het toch vaak wel handig is om letterlijk een beetje hands-on instructie te krijgen zodat je dingen niet onhandig of zelfs verkeerd aanleert. Ook hiervoor: neem daar even contact voor op door te bellen of via de contact pagina: +klik hier+

Als je in gevecht bent met jezelf… en je zou winnen… dan ben je dus zelf dus ook de verliezer


Het effect voor ons brein en ons gevoel

Een brein dat regelmatig een goede aerobe training krijgt blijkt beter te werken. De dopamine-niveaus stijgen niet in het hele brein maar wel op de plekken waar je dat zou willen hebben. Dat zelfde geldt voor de serotonine gehaltes. Dit is inmiddels ook vaak genoeg bewezen (de VU heeft hier een aantal hele gedegen onderzoeken naar gedaan) dat “running therapy” een goede anti-depressieve werking heeft. Mensen die regelmatig op een goede manier trainen, die voelen zich beter.
Als je jong bent en een goede conditie hebt dan ziet zo’n training er natuurlijk anders uit dan wanneer je de 45 of de 50 gepasseerd bent en begint met trainen.
Duidelijk is wel dat het helemaal niet uitmaakt of je 40, 50, 60, 70 of 80 bent. Als je gaat trainen gaat het brein beter werken.
Daarbij is natuurlijk wel gezegd dat je niet alles kunt terug trainen, dus een hoe eerder je begint, hoe groter het resultaat.

Als ik je daarbij kan helpen, laat het even weten 🙂

…..

Mocht u vragen willen stellen +klik hier+
contact pagina: +klik hier+
Heb je aanvullingen of opmerkingen: plaats hieronder een reactie…

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.