Vakantie, overspanning en Burn-out! (wat is de post-vakantie-dip?)


the Quick Version
Laten we duidelijk zijn, je bent nog geen twee dagen terug van vakantie en je zit alweer “vol in de running” op je werk. Op je vakantie had je jezelf nog bedacht dat je die rust echt even vast wilde houden maar dat valt dus tegen als je daar niet voor zorgt.
Het is niet zo verbazingwekkend dat juist na de vakantie juist meer mensen overspannen uitvallen omdat ze de heilzame aspecten van hun vakantie niet weten vast te houden. Dus laat me je een paar tips geven om die post-vakantie-dip te voorkomen want…

Voorkomen is belangrijker dan genezen


Hoe dan? Lees:

the Longer Version

Vakantie, overspanning en Burn-out! (wat is de post-vakantie-dip?)

Juist omdat het terugkomen van de vakantie vaak zo tegen valt

Kies drie van de onderstaande dingen voor iedere week:

  1. Stel prioriteiten en plan je werkzaamheden naar aanleiding van die prioriteiten. Begin op tijd met belangrijke taken en overleg die prioriteiten ook aan andere collega’s en managers (tip: zet ze op papier bij wispelturige managers).
  2. Neem een pauze voor je een nieuwe taak oppakt. Kort of langer (in relatie tot het werk dat je gedaan hebt). Daarbij geef ik altijd de tip dat je beter vaker een korte pauze kan nemen dan één lange, of dat je de hele dag “door trekt” met de fantasie dat je vroeger weg zou kunnen (hoe vaak doe je dat echt?)
  3. Doe dagelijks ook op je werk ontspannings- meditatie- en vooral ademoefeningen die je tevoren ook geoefend hebt met een ervaren(!) trainer/coach (Tip: er zit een hoop opgehypete onzin tussen de ademtherapeuten maar er zijn hele goeie ademoefeningen en ademscholing)
  4. Maak een prioriteit van uitrusten en slaap
    Houd een gezonde balans tussen werk en privé.
  5. Maak dingen neutraal en niet te belangrijk. Dat geldt twee kanten op: maak ze niet te negatief maar maak ze ook niet te positief. Je hoeft je werk niet héél erg leuk te vinden, je wordt er voor betaald. Die hype-jongetjes met hun “passie”-verkoop praatjes dragen bij aan burnout als het fast-burn passie is in plaats van slow-burn passie (een belangrijk verschil om te leren kennen!)
  6. Realiseer je dat niemand perfect is. Fouten maken geeft levenservaring en zonder fouten kan je niks leren. Dus voordat je aan iets begint gun jezelf vast een aantal fouten! (dan kan je gelijk even kijken welke fouten je echt te ver zou vinden gaan zodat je die vast voorkomt -misschien zelfs door samen te werken met mensen met ervaring-)
  7. Deel je werkervaringen met je collega’s. Laat weten welke dingen je verdrietig maken,wat je kan irriteren, wat je een hopeloos gevoel geeft. (uhhmmm dit geldt voor de kleine gevoelens. De grote gevoelens horen eerder thuis bij je vrienden of bij je relatie en niet op je werk)
  8. Hou je werkzaamheden op je werkplek (en neem geen werk mee naar huis …ook geen email)
  9. Zorg dat je een huisarts hebt en zorg ervoor dat je die ook tijdig bezoekt als je lichamelijke klachten hebt. Want inderdaad kunnen klachten sterker waargenomen worden als je in de overspannings-cyclus terecht bent gekomen maar het is ook vaak zo dat mensen vervolgens eigenlijk weer te weinig aandacht aan hun gezondheid geven en alles maar weer psychologisch gaan lopen maken.

    Je kan óók gewoon ziek worden als je overspannen bent

  10. Sport minstens 3 dagen per week. Sport maar sport rustig (mogelijk even kijken naar: weglopenVOOR.nl) Het gaat er niet om dat je nu even snel herstelt, want dan ben je weer gestrest aan het herstellen :-S
  11. Pas een beetje op met het gebruiken van middelen die jou ontspannen moeten krijgen: slaappillen, drankjes en nachtmutsjes, jointjes etc. etc. Net als prestatieverhogers als cafeïne, nicotine, cocaïne en andere ‘uppers’, ze kunnen op de korte termijn misschien zorgen voor een prestatie verhoging maar op de lange termijn helpen ze aan een proces dat uiteindelijk burnout doet ontstaan. Best een hoop mensen moeten naast hun burnout óók nog een keer afhankelijk tackelen (terwijl ze dus overspannen zijn).
  12. Reageer tijdig! Je kan je beter je overspanning serieus nemen dan dat je jouw burnout serieus moet nemen… Daar is ook best wel weer overheen te komen maar…

Voorkomen is belangrijker dan genezen

Kijk eens één-voor-één naar de bovenstaande rij tips en mijn tip is om nu op dit moment eens te proberen om na te voelen welke uit deze rijd voor jou de twee belangrijkste zijn. Kies er daarnaast nog minstens één uit en plan ze iedere week vooraf in je agenda… en hou je aan je agenda.


Mocht u vragen willen stellen +klik hier+
contact pagina: +klik hier+

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s