Management: Missie – Visie – Strategie – Resources – To DO’s


=1. Missie (wat is belangrijk voor ons?)
=> 2. Visie (wat willen we daaraan doen?)
==> 3. Strategie (hoe willen we dat doen? -taken rollen-)
===> 4. Resources (energie, tijd, materie en informatie )
====> 5. Acties door personen met einddatums en kwaliteitsniveaus

the Quick Version
Veel mensen die niet gelukkig zijn in een organisatie weten eigenlijk niet zo goed waar ze moeten beginnen om daar iets aan te veranderen. Want natuurlijk kan je gaan roepen dat jij vindt dat het anders moet maar vaak kan dat constructiever.
Bij voorbeeld door te bedenken of jouw taakomschrijving past bij de missie, visie en strategie van het bedrijf in jouw ogen… en bij jouw persoonlijke missie en visie…


Hoe dan? Lees:

the Longer Version

Management: Missie > Visie > Strategie > Resources > To DO’s

Eigenlijk is er best een logische samenhang tussen deze stappen zoals dat staat in bovenstaand tabelletje.

Missie

De missie, ook wel mission statement genoemd, vertelt het bestaansrecht en de daarmee ook de identiteit van een organisatie. De missie geeft aan wie je bent, wat je belangrijk vindt en wat je wilt bereiken met jouw werk.
Meestla is een missie redelijk tijdloos, die moet je dus ook niet voortdurend ter discussie willen stellen, die moet je willen vertalen naar het moment.


Visie

Een visie geeft beeld van wat een organisatie wil betekenen in het kader van de missie, visie is daarbij bron van inspiratie om tot actie aan te zetten, eeneen visie mag ambitieus zijn als het inspirerend is.
In een visie kijk je naar het moment en naar de mogelijkheden van toekomst. In de visie beschrijf je de gewenste situatie waar je met z’n allen van droomt zodat de doelen van de missie meer bereikt worden.


Strategie

Een strategie gaat in op de vraag hoe je die doelen wilt gaan bereiken. Een strategie is gaat over de manier waarop taken en rollen (verantwoordelijkheden) worden verdeeld zodat je bestaande resources kunt in gaan zetten om de doelen uit de visie te bereiken. Een Strategie heeft de middellange termijn doelen waarmee je vooruit kunt kijken en geeft grip op de toekomst omdat je weet wie wat moet gaan doen.


Resources

De resources zijn de tijd die besteed kan worden aan de stappen van strategie (wat moet wanneer bereikt worden), de energie (en financiën kan je zien als een soort van ‘gestolde’ energie), de materiële mogelijkheden en de informatie die nodig is om stappen te doen in dit strategisch proces. Resources zijn niet eindeloos en soms is creatief denken nodig om met minder resources toch strategische stappen te kunnen zetten.


Acties en Taken

De To Do’s, de kortere termijn lijsten met acties en taken met een begin- en eindtijd (en met daaraan ook verbonden een kwaliteitsniveau) die door de personen moeten worden gedaan binnen hun rollen. De taken met hun verantwoordelijkheden die moeten worden uitgevoerd zodat de strategie ontrolt tot de visie in de praktijk zodat de missie bereikbaar gaat worden in een toekomst.


Huiswerk:

Wanneer mensen niet zo lekker in hun werk zitten raad ik hen als huiswerk vaak aan om eens op te zoeken wat eigenlijk de missie, visie, strategie en resources zijn van jouw organisatie. De laatste is niet altijd zo inzichtelijk maar de eerste drie zouden eigenlijk makkelijk vindbaar moeten zijn.
De vraag is dan vervolgens: Op welke manier hebben deze missie, visie en strategie impact op jouw de organisatie van jouw werk (of van jouw afdeling of team) en op jezelf in jouw rol (zie daarvoor vooral ook je functieomschrijving, eerder dan wat er over wordt gezegd inmiddels)?

Verder is voor jouw persoonlijk werkplezier vaak goed om eens jouw eigen visie op te schrijven op de missie, visie, strategie en resources van jouw organisatie? Waar zou jij vanuit jouw visie en vanuit jouw functieomschrijving graag invloed op willen?

Als je dat huiswerk hebt gedaan wordt vaak al sneller duidelijk wat je wel of niet kunt, en minstens heb je de lingo van de organisatie een beetje in de vingers zodat je beter kunt overleggen of jij gelukkig moet zijn over de combinatie in de driehoek van -1- jouw mogelijkheden en -2- van jouw taakomschrijving en -3- jouw taken en actielijsten. En vaak geeft het ook wel enig zicht op de de mogelijkheden binnen jouw organisatie (en wie je daarbij kan helpen.

Nauw hier aan gerelateerd zijn jouw normen & waarden waar je ook nog eens apart naar zou kunnen kijken (zie: normen en waarden*)


Mocht u vragen willen stellen +klik hier+
contact pagina: +klik hier+
Heb je aanvullingen of opmerkingen: plaats hieronder een reactie…

One Reply to “Management: Missie – Visie – Strategie – Resources – To DO’s”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.