Biologisch is vaak gewenst: Afvallen


the Quick Version
Het komt veel voor dat mensen jaar in jaar uit willen afvallen maar dat het er telkens niet van komt. Nou ben ik zelf ook niet volledig slank ofzo maar het gaat gestaag de goeie kant op.
Het enige dat je hoeft te doen is: Drink genoeg water, let op je calorieën, genoeg vezels, te zout, genoeg vet, rustig sporten, voldoende slapen en ontstressen (die vind ik zelf nog de lastigste).


Hoe dan? Lees:

Biologisch is erg gewenst: Afvallen

Iedereen wil afvallen, zeker aan het begin van het zomerseizoen. En dat is eigenlijk best te doen als je er maar tijdig mee begint.


Niet te veel en ook niet te weinig calorieën

Dat je niet al te veel calorieën moet eten dat lijkt me inmiddels iedereen woe duidelijk. Ieder pondje komt door het mondje…
Maar ga er niet te veel op beknibbelen. Ga niet verder dan 300 kilocalorieën onder je dagelijkse behoefte anders komt je lichaam in een stress-situatie waarin het zich vooral voorbereid op hongersituaties.

Man = (10 x Gewicht in kg) + (6,25 X Lengte in cm) – (5 x Leeftijd) + 5

Vrouw = (10 x Gewicht in kg) + (6,25 X Lengte in cm) – (5 x Leeftijd) – 161

Een crashdieet van bijvoorbeeld 1000 kilocalorieën per dag geeft dus vooral een vertraging van de het metabolisme alsof je uitgehongerd wordt [http://ajcn.nutrition.org/content/53/4/826.short]


Eet genoeg vezels

Groenten, havermout, noten en zaden bevatten heel veel vezels waardoor het lichaam veel meer moeite heeft om deze producten te verteren. Dit zorgt voor een minder stijle verhoging van de bloedsuikerspiegel en daarnaast verbrand het lichaam alweer calorieën doordat het verteren van dit soort voedsel moeilijker is. Als we dit in het achterhoofd houden dan snap je dat de ene calorie niet hetzelfde is als een andere. Alleen maar naar de (kilo)calorieën kijken is onvoldoende. Kijk ook naar de glycaemische index.


Drink voldoende

En dan heb ik het over water. Water helt de vertering en het transport van voedingsstoffen door je lichaam. Anderhalve liter is iets dat er dagelijks in mag aan water, thee etc. Je kan best een paar lekkere koffie drinken hoor maar koffie (en alcohol ook) werken vochtafdrijvend. Die diuretische werking maakt dus dat je meer dreigt uit te plassen dan dat er in ging.
Over drinken… behalve dat alcohol dus vocht kost in je lichaam is alcohol (in welke vorm dan ook) een stof met een hoge glycaemische index. Inderdaad hebben biertjes zo al snel de calorische waarden van een boterham met kaas.


Eet geen extra zout

Eet niet al te zout. Zou trekt water aan en dat zou zich weer kunnen vertalen in gewicht. Belangrijker is dat het zoch ook vertaalt in een hoge bloeddruk en stress en dat is niet wat je nodig hebt als je af wilt vallen.
Per dag heb je maar 1 gram zout nodig. Dat is ruim voldoende. En kijk nou srtaks eens met die ogen naar de hoeveelheid zout die er in jouw instant maaltijden zit… (als smaakmaker is het een simpele truuk om met voldoende vet en voldoende zou het eten erg ‘vervullend’ te laten voelen. Vervelend is daaraan wel dat jouw tong went aan al dat zou en dus normaal voedsel als smakeloos gaat ervaren.


Eet genoeg vet

Dat klinkt tegenstrijdig maar het klopt echt… Maar eet wel het goede vet.
Noten en zaden bevatten vooral hele gezonde vetten. Vette vis, avocado… Denk aan de omega 3 vetzuren. Deze vetzuren staan boven aan de piramide van de vetten.
De vetten die je in snacks tegenkomt die zijn niet ideaal. Dus chips en fritten van de vetsmelter zijn ideaal als je af wilt vallen.


Ga sporten

Zorg ervoor dat je gaat sporten naast het dieet. De reden hiervoor is dat je jouw basale metabolisme laat stijgen door lichaamsbeweging en daarnaast verbrand je met die combi de meeste calorieën.
Daarvoor hoef je werkelijk niet zo hard te sporten. #Sjoggen is al genoeg zeg ik altijd (zie sjoggen.nl*)
En als je gaat sporten, kijk dan niet alleen naar de kilo’s maar vooral ook naar jouw vormen.
Spieren wegen namelijk zwaarder dan vet. Dat komt doordat spieren een 18% hogere dichtheid hebben. Het kan daarom zijn dat je wel vet bent kwijtgeraakt maar daarentegen ook spiermassa bent aangekomen zodat je er netto een stuk beter uit ziet (wat veel mensen niet zo goed kunnen waarnemen bij zichzelf)


Zorg voor voldoende slaap

Volwassenen en kinderen die weinig slapen, hebben 55% en 89% meer kans op overgewicht.
Mensen die te weinig slapen blijken meer zin te hebben in zoete tussendoortjes. Dit komt doordat je slaap invloed heeft op twee hormonen. Het gaat hier om de hormonen Ghreline en Leptine.

Ghreline* is het hormoon dat voor het opwekken van je eetlust zorgt. Leptine* daartegenover zorgt er juist voor de je je verzadigd voelt. Hoe meer Leptine er in je bloed circuleert, hoe meer jij je verzadigd voelt. En wanneer je weinig en slecht slaapt zal het Ghreline niveau in je bloed stijgen en het leptine niveau in je bloed zal dalen.
Dit nog los van het feit dat het vermoeide gevoel je ontvankelijker maakt voor de behoefte aan instant energie, lees voedsel met veel suikers (een hoge glycaemische index)

Veel plezier!
(niet onbelangrijk bij het ontstressen)
Hans


Voor het stellen van vragen +klik hier+
Contact pagina: +klik hier+
of reageer hier:

Als je aanvullingen of opmerkingen hebt: plaats hieronder een reactie…


Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s