Exploring interpersonal relations

Exploratieve interpersoonlijke technieken

nav TEAM: “interpersonal downward arrow”

Geef in onderstaande tabel aan:

(een A4tje met drie strepen (2 horizontaal 1 vertcaal) kan volstaan

  • A – Wat zijn de rollen van de mensen in jouw omgeving waar jij moeite mee hebt
  • B – Geef eerst woorden die horen bij de rollen om jou heen,
  • C – Geef vervolgens de bijwoorden die horen bij jou rol in het script
  • D – Geef woorden aan de gevoelens die bij jouw rol horen…
  • E – Beschrijf de regels waar een C-speler in het script zich aan te houden heeft om zich te verhouden tot de spelers van de B-rollen in het script. Anders gezegd: “Beschrijf de dingen die je moet doen om jouw rol te behouden”
A1 – Rollen in het leven
Met wie heb je moeite:. . . . . . . .
En wat is diens functie in jouw leven:. . . . . . . .
A2 – Bijbehorende dynamieken:
Met welke woorden beschrijf je die relatie (specifiek zijn) waar je moeite mee hebt, het duidelijkst:. . . . . . . .
Denk bijvoorbeeld aan dynamieken als:
weak strong
superior inferior
B – Adjectieven die horen bij hun rol: Welke woorden horen er bij die ‘ander’ in dit ‘script’:

. . . . . . . .
Wat zijn woorden die bij hun rol horen
bijvoorbeeld: judgemental, critical, demanding

C – Adjectieven die horen bij jouw eigen rol: Welke woorden horen er bij jouw rol in dit ‘script’:

. . . . . . . .
bijvoorbeeld: flawed, inferior, worthless

D – Wat zijn mijn emoties die bij deze rol horen:

Wat voel jij als je iemand tegenkomt terwijl je in zo’n dynamiek bent :

. . . . . . . .

bijvoorbeeld: verdrietig, boos, resentful, depri, angstig, incompetent.
(als mensen niet positief over zichzelf praten, vul dan ook niks in met een positieve toon)
Een andere explorerende vraag is in dit verband: Zijn deze emoties hidden? Of kunnen ze expressie krijgen?

E – Wat- zijn de regels waar -C- zich aan moeten houden in relatie tot -B-Wat zijn de dingen waar je aan moet voldoen:

. . . . . . . .
bijvoorbeeld: “dan moet ik altijd aardig zijn” of “ik mag het nooit oneens zijn”, “dan moet ik mijn fouten en mijn gevoelens verbergen dus dan kan ik nooit zijn wie ik echt ben”, “Ik moet mensen altijd onder de indruk laten zijn”, “ik kan niet om hulp vragen bij die mensen, of het toelaten”, “ik moet voortdurend alert zijn”.

Als je een beeld heb dat klopt, dan kan je gaan kijken wat er aan gedaan kan worden. Je zou een survey technique kunnen gebruiken of het beeld wel klopt, ook als een interpersonal exposure/experimental technique


Dit is naar aanleiding van een techniek uit de TEAM aanpak (tools, not schools, of therapy)

Wanneer je meer over openminded (relatie) coaching* wilt weten:
neem dan hier contact* op!


Andere relational techniques


Hans West
West-coaching.nl

(Het TEAM origineel)

A – Rollen in het leven en de bijbehorende dynamieken
C – Adjectieven die horen bij jouw eigen rol B – Adjectieven die horen bij hun rol
D – Wat zijn mijn emoties die bij deze rol horen E – Wat- zijn de regels waar -C- zich aan moeten houden in relatie tot -B-

Wanneer je meer over openminded relatie coaching* wilt weten:
neem dan hier contact* op!

Hans West
West-coaching.nl

West-Coaching.nl
n.a.v. C.B.T. & TEAM-school & Integratieve Therapie (Petzold)


Other Techniques

0 – Sitting with open Hands

01 – Relatie – Inventarisatie (algemeen) – Partner Escalatiedans

01 – Relatie – Inventarisatie (specifiek) – Partner Escalatiedans

01 – Relatie – Inventarisatie Coaching

10 stappen om zaken op een rij te krijgen uit de CBT

1o1 – Inventarisatie (& reparenting) – Ouder-boodschappen (brieven)

Agenda setting – ‘Algemeen’

Agenda setting – Advocaat van de Duivel

Agenda setting – Therapeutic Stupidity

Agendasetting – De nadeel-voordeel balans

Agendasetting – The miracle cure question

Als je dan al ‘weerstand’ ziet, onderzoek ‘m dan minstens

Dagelijks relatie-werk-overleg

De Daily Mood Log

De relatie-sandwich (het lastige relatie-gesprek)

De Triple Column Technique

Denkfouten opsporen

Elementen van integratieve (relatie)gesprekken (incl. de 5%-truuk)

Exploring interpersonal relations

Exploring: Opvoeder voorbeelden #Moederfiguur

Exploring: Opvoeder voorbeelden #Vaderfiguur

Future Self – Exercise

Gesprekstechniek: Tik-in-de-plaat

Herken je onhandige denken (cognitieve distortions)

Oefening: Wensen aan mijn partner (oud of nieuw?)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.