Zwaartekracht, Veerkracht & Actief Evenwicht

Body Awareness

Dit is oefen-gerichte therapie.
Het gaat er niet om dat je weet dat “de mogelijkheid zou bestaan” het gaat er om dat je het met regelmaat doet.
Daarom juist is de oefening niet ‘speciaal’, hoef je jezelf er niet voor om te kleden of ergens naartoe te gaan. Het is een mini-oefening die je kan doen en vaak kan herhalen op een dag. Thuis, op studie of werk, in de bus (ook al is ie daar lastiger)…
mini-oefening – hier-en-nu – tegenstrijdige gevoelens voelen

Onze kop kan op het zelfde moment eergisteren en overmorgen bezig zijn. Dan helpt het om je aandacht te ankeren in het hier-en-nu. En de zwaartekracht is in mijn ogen een aardige om je dan op te richten. Juist om je aandacht naar het nu toe te halen en tegelijkertijd om feeling te behouden met jouw veerkracht.


Zwaartekracht – Veerkracht

Ga zitten op een stoel, rechtop met je rug tegen de leuning. Je voeten op de grond, je billen en je bekkenbekken en je benen op de stoel, je onderrug tegen de leuning. Niet hangen maar rechtop zitten zonder dat je het krampachtig maakt.
Je weet wel dat er zwaartekracht is maar voel het eens: je zweeft niet los door de ruimte, je blijft vanzelf zitten: rustig of onrustig, licht of zwaar (op sommige dagen lijkt de zwaartekracht wat harder te werken dan op andere (daar kom ik zo op terug) maar het is zoals het nu is en je staat daar even bij stil.
Hoe trekt de zwaartekracht jou op de stoel? Hoe belanden jouw voeten vanzelf op de grond als je ze niet optilt? Zwaartekracht.
Zit. Ontspan je bekkenbodem, voel je voeten plat op de grond en voel hoe de zwaartekracht jou richting de aarde trekt. Geen oordelen over gewicht (te véél of te weinig) maar heel feitelijk en heel simpel: ik zit!

En terwijl je blijft voelen dat de zwaartekracht jou naar de grond duwt: je ligt niet gelijk als een drilpudding op de grond voor je stoel als je de zwaartekracht z’n werk laat doen. Dat komt omdat je een bekken hebt dat in evenwicht op de stoel zit. Duw heel even een beetje met je rug tegen de stoel leuning en voel dat je rug wat boller wordt. Span je rugspieren dan heel even aan en voel dat je rug holler wordt en voel dan -terwijl je misschien een beetje zachtjes heen-en-weer schudt dat er een evenwicht is waarbij de veerkracht en de stevigheid van jouw bekken even hardt omhoog duwt tegen de zwaartekracht in. Anders was je wel op de grond gegleden. En op/in dat bekken rust je buik en staan je wervels en die staan blijkbaar overeind. Probeer te zoeken naar het evenwicht dat maakt dat jij met minimale krachtsinspanning rechtop kan blijven zitten. Voel hoe je wervel voor wervel jouw wervelkolom jou in staat stelt om recht op te zitten. Je armen en je schouders hangen met het gewicht dat ze hebben maar je laat je wervelkolom niet instorten… de veerkracht van jouw weefsels en het actieve evenwicht van jouw spieren maakt dat je overeind kunt zitten zonder veel moeite. Beweeg je hoofd maar eens naar voren en voel dan dat je nek naar vore wil knikken. Beweeg je achterhoofd eens naar achteren en voel hoe je hoofd naar achteren wil wegrollen. Trek je kin maar eens in en duw je kruin even om hoog om te voelen hoe je spieren kunnen werken maar zoek dan vervolgens naar evenwicht zodat jouw wervels en weefsels optimaal de veerkracht gebruiken om overeind te blijven met zo min mogelijk moeite.
Je voelt zowel de zwaartekracht als ook je veerkracht op hetzelfde moment.
Voel beide krachten en probeer met zo min mogelijk spierkracht zo fijntjes mogelijk actief het evenwicht te bewaren tussen deze twee.
Je adem -aan de ene kant- brengt je uit de starre balans en -aan de andere kant- geeft het misschien een hele kleine zwaai beweging waar je tussen links en rechts, tussen voor en achter mee beweegt met je adem, zo groot als de ademuitslag is.

Jij bewaart actief met de minst mogelijke spanning jouw evenwicht tussen zwaartekracht en veerkracht en voel beide krachten tegelijkertijd.


Kijk hoe lang je deze aandacht hiervoor wilt vasthouden. Misschien een halve minuut. Misschien één, twee of vijf.

Als er ergens een pijntje ontstaat probeer dan of je eventjes iets kan rekken of draaien of diep er langs ademen om juist het evenwicht op die plek weer terug te vinden zodat je daar lokaal ook weer zo ontspannen mogelijk het evenwicht tussen zwaartekracht en veerkracht hervindt. En als dat even niet lukt… ga dan niet zitten worstelen. Probeer het straks opnieuw. Beter twintig keer een halve minuut dan één keer een half uur.
Doe het niet te lang want de bovenstaande oefening is een manier om ontspannener te worden en ‘hard oefenen’ is zelden iets dat ontspanning brengt…


Wanneer je meer over openminded coaching* wilt weten:
neem dan hier contact* op!

Hans West

West-Coaching.nl
n.a.v. Gedifferentiëerd Integratieve Onstpanningstechnieken (West&Petzold)


Other Techniques

0 – Sitting with open Hands

01 – Relatie – Inventarisatie (algemeen) – Partner Escalatiedans

01 – Relatie – Inventarisatie (specifiek) – Partner Escalatiedans

01 – Relatie – Inventarisatie Coaching

10 stappen om zaken op een rij te krijgen uit de CBT

1o1 – Inventarisatie (& reparenting) – Ouder-boodschappen (brieven)

Agenda setting – ‘Algemeen’

Agenda setting – Advocaat van de Duivel

Agenda setting – Therapeutic Stupidity

Agendasetting – De nadeel-voordeel balans

Agendasetting – The miracle cure question

Als je dan al ‘weerstand’ ziet, onderzoek ‘m dan minstens

Dagelijks relatie-werk-overleg

De Daily Mood Log

De relatie-gesprek Trigger-Thermometer

De relatie-sandwich (het lastige relatie-gesprek)

De Triple Column Technique

Denkfouten opsporen

Elementen van integratieve (relatie)gesprekken (incl. de 5%-truuk)

Exploring interpersonal relations

Exploring: Opvoeder voorbeelden #Moederfiguur

Exploring: Opvoeder voorbeelden #Vaderfiguur

Future Self – Exercise

Gesprekstechniek: Tik-in-de-plaat

Herken je onhandige denken (cognitieve distortions)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.