De 9 copingstrategieën van Bindels & West

Samen met Paul Bindels ben ik in het verleden enorm op zoek geweest in de theorie naar de verschillende algemene coping-strategieën die mensen kunnen gebruiken in allerhande situaties. We hebben geprobeerd om zo algemeen mogelijk te bijven zodat je altijd naar dit lijstje kan kijken om op nieuwe ideeën te komen als je ergens in vast loopt op een bepaald moment. We hebben ze als polariteit weergegeven omdat veel dingen elkaar mooi kunnen aanvullen.


  • zelfstandig doen of (samen met) anderen?
  • expressie van gevoelens of mijn gevoel beheersen?
  • maximale betrokkenheid of behoud van distantie?
  • pas ik mij aan of stel ik grenzen?
  • actief fouten zoeken of blijf ik en optimistisch over uitkomsten?
  • intuïtief handelen of ga ik planmatig werken naar een doel?
  • het hier-en-nu te aanvaarden of blijven hopen op een toekomst?
  • (even) afleiding zoeken of blijf ik geconcentreerd aan de slag?
  • wacht ik af of onderneem ik actie?

In een later stadium zal ik e.e.a. wat meer uitleg geven en aanvullen met voorbeelden. Maar omdat het voor therapie handig kan zijn om mensen een plek te geven waar ze even naar het lijstje kunnen kijken heb ik deze vast even online gegooid.


Met hartelijke dank aan Paul Bindels: een enorm inspirerende collega met een warm hart.


Paul Bindels

Hans West

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.