B.E.M. (Bio-Emotioneel Management)

Bio-Emotioneel Management is een coaching-stijl die gebaseerd is op de IBT, het gedachtegoed van Prof. Ir. Hilarion Petzold, gedoceerd aan de Europäische Akademie für psychosoziale Gesundheit und Kreativitätsförderung (VU A’dam/Uni Graz).

In de praktijk betekent deze theorie dat het er niet om gaat dat je als coach of therapeut probeert om gedachten of problemen probeert “weg te snijden”, zoals destijds Sigmund Freud wel voorstelde in zijn eerste aanzet van de psychoanalyse… want dat lukt onze hersenen toch niet.
Een brein is behoorlijk slecht in het vergeten van dingen die belangrijk zijn geweest (of dingen die langdurig hebben gespeeld). Het doel is integratie op meerdere niveaus van handelen zodat je jouw energie niet Langer laat weglekken.

Coaching of Supervisie… omdat je dreigt vast te lopen in werk of privé, door ziekte of door een overdaad aan mogelijkheden.
Of gewoon omdat je voelt dat het beter kan.

In de IBT-aanpak kom je tot een verbetering van je levenskwaliteit en van je prestaties door juist te integreren, door dingen een creatieve nieuwe plek te geven met (andere) mogelijkheden en (andere) grenzen. Een manier van werken die ook rekening houdt met onze biologische basis en met ons emotioneel bestaan als basis voor ons denken.

Dat is aanzienlijk genuanceerder dan “je moet anders leren denken”, hoewel dat zeker onderdeel zal zijn. Het is niet altijd “de simpele oplossing” maar uiteindelijk vrijwel altijd de “kortste weg” omdat je niet alleen maar bezig bent met symptoombestrijding.

B.E.M.

Bio-Emotioneel Management heeft dan ook aandacht voor het lichaam, in de zin dat de ‘managing entity’ (het denkende brein) nou eenmaal het best functioneert wanneer het aan de top staat van niet alleen een emotioneel maar ook een biologisch evenwicht.

Het is daarbij handig om de oorzaken achter het menselijk handelen op te delen in drie niveaus: Biologie, Emoties, Menselijk denken

(Die gedachte die is verder echt niet nieuw maar wordt wel vaak vergeten.
Plato zei het al: “gedrag vloeit voort uit drie bronnen: begeerte, emotie en kennis”)
onderdeel van West-Coaching.nl


Dit betekent constructieve aandacht niet alleen voor de idealen en doelen, maar tegelijkertijd voor het biologische en emotioneel evenwicht dat die doelen moet behalen. Want levend evenwicht ontstaat niet spontaan dat heeft voorwaarden nodig.

  • Indien nodig/gewenst aandacht voor stressmanagement (o.a.: slaaphygiëne, hyperventilatie/paniek, ademscholing, ademtherapie/ ontspanningsoefening, lichaamsbewustwording, aerobe duurtraining etc.)
  • Aandacht aan de onderliggende emotionele ervaring van het hier-en-nu (met begrip van verleden -leer theoretisch-, aandacht voor emotie-modellen, communicatiemodellen, verslavingstheorie, etc.)
  • Aandacht voor het management van die onderliggende lagen zonder voortdurend alles in de hand te moeten houden.

Ping-pongen met schuld of afwijzing van jezelf (kunnen misschien even een goed gevoel geven maar) zijn in 99% van de gevallen ongeveer even nuttig als luchtbellen blazen.

Ik zal vaak tekeningen en soms levendige metaforen gebruiken om dingen invoelbaar te maken en zal ook veel aandacht besteden aan uitleg zodat je ook theoretisch weet hoe het werkt.

Jij bent de specialist en verantwoordelijke van jouw praktijk. Het is aan mij om daar de toepasbare theorie bij uit te leggen. Zodat we samen het verst komen.

Dat maakt dat je gedrag een keuze wordt, dat je kan je oefenen om iets tegenover de automatismen te zetten die misschien vroeger -in mindere tijden- een beetje te goed zijn geoefend. “Snappen” helpt om niet te vaak te hoeven herhalen wat waarschijnlijk al een paar keer is misgegaan. Maar vaak is er toch een houding nodig waarin iets meer emotioneel begrip is voor jezelf om daadwerkelijk iets blijvender te veranderen.
En ook dat is te leren. Dat creëert een interne dialoog in plaats van een monoloog.

niet òfwel denken òfwel voelen maar nadenken over je gevoel en navoelen bij je gedachten…

Dialoog ook met partners

Aandacht voor gevoel betekent ook vaak aandacht voor de dingen die je met je gevoel doet in de communicatie met de mensen die dichtbij je staan. Dat betekent niet zelden ook relatie-coaching om mensen te helpen om hun relatie te verbeteren. Welke ruimte moet er zijn, welke veiligheid is nodig.
Wat communiceer je nonverbaal als je niets zegt en wat zeg je eigenlijk onder al de gebruikte woorden.
…en hoe stem je af en zorg je dat je geeft wat de ander wil hebben en ontvangt wat de ander jou wil geven. Dat is geen wollog taalgebruik: dat zijn vaak hele concrete oefeningen die werkoverleg vereisen.

Communicatie en ‘management’ van anderen

Wat geldt voor jouw de biologische en emotionele lagen binnen jouw eigen brein, dat geldt ook voor de omgang met andere mensen (en dieren). Daarom zal een onderdeel van de coaching ook vaak zijn hoe je dingen uitlegt en in de praktijk toepast met andere mensen.

Leiding geven aan anderen betekent ook leiding geven aan een ‘beestenboel’, een ‘horde’. Hoe je die verschillende lagen overzichtelijk houdt en de doelen die je daar in stelt voor jezelf en anderen, dat is een punt van aandacht en dan vooral een punt van aandacht voor communicatie op verschillende lagen. BEM-analyse helpt daarbij.

Zie ook: BEM-analyse formulier

Advertenties